Om man har ordentligt svårt för någon funktion, så kallas det funktionsnedsättning. Sådana kan ofta kompenseras. Många har nedsatt syn och har därför svårt att läsa, se på längre håll, eller att bedöma avstånd. De hindras då av sin nedsättning – det kallas att man har ett funktionshinder. Men det är mycket vanligt att denna typ av nedsättning kompenseras. Den som har det utrustas helt enkelt med glasögon, som slipas utifrån individens specifika behov. På så sätt anpassar vi alltså omgivningen, för dem, så att funktionsnedsättningen inte leder till något funktionshinder.
En nedsatt funktion behöver alltså inte bli hindrande för individen, om samhället (omgivningen) anpassas efter människors olika förmågor. Om man alltså ska skriva en text, eller förmedla ett budskap, om man är webbredaktör, eller om man är researrangör, då bör man utgå från vilka behov och förutsättningar läsaren, mottagaren eller resenären har.
Glasögon anpassas individuellt, men om vi bygger webbsidor eller ordnar betalningssystem för kollektivtrafiken, då är det enda vettiga att bygga systemen så att alla kan ta del av det och komma med på tåget.
Blicken vänds då mot dig som utvecklar produkter och tjänster och mot dig som upphandlar. Hur skicklig är du i ditt jobb? Har du kunskap om hur folk fungerar, som du behöver för att kunna producera och upphandla tillgängliga varor och tjänster? Din viktiga frågan blir då kanske: Hur ska jag tänka för att det jag tar fram, ska bli användbart för alla.
Grunden är människornas förutsättningar. Att utifrån människors skiftande förmågor finna passande lösningar, med hjälp av den uppsjö tekniker vi idag har till vårt förfogande.
För att hjälpa dig att få den nödvändiga kunskapen om hur vi fungerar publicerar vi här under fliken Mänskliga förmågor olika beskrivningar av hur skiftande vi människor faktiskt fungerar.
I filmen har vi träffat Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap och språk. Resonemanget handlar om de kognitiva och språkliga förmågor vi människor har till vårt förfogande. Förmågor som är viktiga att ta hänsyn till när man vill skapa tillgänglig kommunikation, information och pedagogik.