Typografi
-
- Typsnitt som ögat är vant vid fungerar bäst vid läsning, exempelvis Times och Helvetica.
- Storleken på typsnittet bör ej vara för liten. Dyslexiförbundet använder i sin tidning 12 p Times New Roman och vid pappersutskrifter ofta 14 p.
- Var sparsam med att använda feta eller kursiva bokstäver. Använd hellre större typsnitt eller ett alternativt typsnitt.
- Gör inte textraderna för långa. Dela upp i spalter där detta är möjligt.
- Ta för vana att ha lite större radavstånd än det vanliga.
- Använd vänsterjusterad text. Jämn vänster och högermarginal förvränger de naturliga ordmellanrummen och ibland även ordbilden.
- Undvik grammatiska avstavningar. Det är dock okej att avstava längre sammansatta ord – exempelvis gymnastik-lärare.
- Använd gemena bokstäver för att skriva löpande text. VERSALER är gjorda för att vara förstabokstäver i meningar och egennamn. Kapitäler är dock gjorda för att i löpande text vara en slags ”stora bokstäver”, om sådana är av nöden.
Layout
-
- Gör en luftig layout. Använd gärna bilder och grafiska element för att lätta upp och dela av.
- Tryck med mörk färg på ljus botten. Utgångspunkt är svart på vitt.
- Många personer är hjälpta av ett svagt färgat papper i ljus pastellton.
- Tryck på blankt, glättat papper kan vara problem för många. Det ger reflexer som kan vara jobbiga för ögat.
Text
-
- Skriv med ett ledigt, målande och beskrivande språk.
- Skriv begripligt. Vanliga ord är lättare än fackuttryck.
- Gör gärna en kort beskrivande ingress – detta underlättar för att sovra i texter.
- Använd helst ej förkortningar och akronymer. Om de används – beskriv dem.
- Se upp med engelska uttryck – om de används förklara dem.
- Längre tryckta texter måste kompletteras med en alternativ variant som man kan få uppläst – exempelvis e-publikation i daisy-format.
Digital text
-
- Text på webben ska innehålla tillräckligt mycket information. Allt för korta texter blir ofta för informationstäta.
- Texter på hemsidor skall publiceras på så sätt att de blir tillgängliga för personer som läser på alternativa sätt; med punktskriftsdisplayer, talsynteser osv. Ett bra sätt att garantera detta är att använda sig av WWW-konsortiets regler för ett tillgängligt Internet. (Web Accesibility Initiative – WAI)
- När du gör pdf-er – se till att de inte är låsta utan tillgängliga för digital textläsning.