– Äntligen kan vi börja arbeta med dessa frågor på allvar. Vi är väl förberedda, sa förbundets dåvarande ordförande Bengt-Erik Johansson. I drygt ett år har vi satt oss in i frågan, skissat på projektet och knutit kontakt med centrala samarbetsparters.
Det övergripande syftet var att utveckla kunskapen om vilka krav på läsning, skrivning och sifferhantering som krävs i olika yrken. Projektet skulle också visa hur man som anställd kan tackla utmaningarna.
I samverkan med IF Metall, Svenska Transportarbetareförbundet, Kommunalarbetareförbundet och olika företag skulle förbundet undersöka och öka förståelsen för
-
- Vilka krav på läsning skrivning och räkning olika yrken ställer rent konkret.
- Hur personer med specifika nedsättningar kan tackla de olika kraven.
- Vilka strategier personer har använt för att lyckas med det.
- Vilka eventuella hjälpmedel de har använt för att lyckas.
- Vilken betydelse arbetskamraternas och chefernas inställning har.
Dyslexiförbundet skulle bygga ett nätverk bestående av
-
- Forskare med kompetens kring läsande i arbetslivet, samt verksamma i olika branscher, som konkret kan beskriva ett visst yrkes läs- skriv- och räknekrav.
- Medlemmar i Dyslexiförbundet FMLS och facken som utifrån sina egna erfarenheter vill konfronteras med konkreta situationer i arbetslivet och diskutera kreativa lösningar.
- Företagare som vill utveckla sina företag för anställda med läs- skriv- och räknesvårigheter.
- Företrädare för Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
- Praktiska yrkesutbildningar, där ungdomar har svårt att hantera läs- skriv- och räknesituationer på traditionellt sätt.
- Myndigheter som har goda kanaler till praktiska gymnasieutbildningar och andra verksamheter som påverkar ungdomars övergång mellan skola och arbetsliv.
Tre väsentliga delar var kartläggning, filmer och handlingsplan
-
- Projektet skulle tillsammans med företaget Funka Nu AB, ta fram en modell för, hur man kan kartlägga och beskriva kraven på text- och sifferhantering i specifika yrken/arbetssituationer.
- Företaget MediaCuben skulle visualisera resultatet i kortare filmer (ca 10-15 min), som var och en beskriver ett yrke – vilka läs- skriv- och räknekrav som ställs och hur en person med svårigheter kan tackla det.
- Resultatet skulle ligga ligga som grund för en handlingsplan kring arbetslivsfrågorna. Den skulle i sin tur att ge Dyslexiförbundet en intressepolitisk inriktning som man, i nära samarbete med alla som involverats i nätverket, skulle förverkliga.
– Det är en utmaning för oss att utveckla kunskapen om hur våra målgrupper hanterar skrift och siffror i arbetslivet. sa Bengt-Erik Johansson.
Ett arbetsliv för alla! – Material från slutkonferensen 2019
I det bifogade materialet hittar du resultat och presentationer från Orden på jobbets konferens den 10:e april.
Presentationerna är från följande:
-
- Arbetsförmedlingen
- IF Metall
- Begripsam
- IRIS
Vi tackar alla som medverkade och hoppas att ni fann dagen lika givande som vi gjorde!
Projektledningen vill rikta ett stort tack till alla ni som gjort en insats i projektet och att vi tillsammans har ökat kunskapen om våra frågor i samhället.
Undersökning om dyslexi i arbetslivet