Med iPad kan Josua nu berätta vad han vill, tänker och tycker. Han kan peka på bilder med inspelat tal för att berätta och samtala. Det som hade varit låst inom honom kan nu bubbla ur honom. Appar som han använder är
I filmen berättar personalen vid en skola för barn med autistism om de möjligheter de ser med iPad att bland annat socialisera med barnen. På iPaden är rösten konstant, bilderna är konstanta, vikten är konstant. Kanske är det detta som bidrar till att det fungerar. Människor kan uppfattas som oberäkneliga. Barn med autism vill ha ordning och förutsägbarhet.
Filmen visar också hur flickan Jennifer som inte fångas alls av papper, blir intresserad med IPaden.
En pojke på 10 år troddes ha väldigt låg intelligens, men det visade att han kunde många ord och att han älskar opera. Ingen visste detta innan man kunde börja kommunicera med honom på iPpad.
Forskning pågår om autism. Neuroforskaren Walter Schneider tror att det beror på störningar i hur talet ”förgrenar” sig i hjärnan, att det finns någon störning som gör att det ”förgrenar” sig annorlunda i en hjärna med autism. Filmen visar en bild av en hjärna med autism och jämför med en bild av en hjärna utan autism.
Temple Grandin med högfungerande autism är professor i zoologi. Hon berättar i inslaget om hur svårt hon hade att börja prata. Vid tre års ålder kunde hon säga ”ba” för boll. Kanske kan man skanna autism tidigare i framtiden