Ämnet måste ha ett allmänintresse och/eller beröra.
Händelser och aktiviteter lockar.
Allt oväntat väcker uppmärksamhet. Journalister gillar överraskningar.
Skriv pressmeddelanden:
Ha en tydlig vinkel
Lokal anknytning
Pressmeddelandet ska svara på VEM, NÄR, VAR, VAD och HUR?
Trovärdigheten ökar om man kan hänvisa till ”rätt personer”, som ex en forskare.
Ange en kontaktperson, som måste gå att nå
Tänk åt journalisten. Ha en färdig idé eller vinkel.
Skicka till media som kan tänkas vara intresserad.
Lägg ut på Newsdesk och liknande.
Sprid pressmeddelandet ca två veckor innan. Stäm av närmare händelsen.
Skapa och vårda relationer till journalister och redaktioner.
Utnyttja nyhetstorka. Under semestertider och andra lugnare perioder händer inte så mycket som kan konkurrera.
Häng på när något händer. Visa tex hur en händelse påverkar er situation.
Om journalisten kommer och du får en fråga:
Tänk på att du representerar ett förbund
Om du är där som privatperson, säg det.
Om det du säger är din privata åsikt, säg det.
Tala alltid sanning
Om du är osäker på svaret, säg det.
Hänvisa till den person som vet mest i ämnet.
Be att få återkomma om ni inte har svaret på en viktig fråga.
Lathunden är framtagen under Mediakursen i Sala i februari 2010