The Medium is the Message

McLuhans idéer är svåra att sammanfatta, men det finns några centrala element som är värda att poängtera, konstaterar Peter Dahlgren, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Han säger det i förordet till McLuhans bok Massmedia när den i Sverige gavs ut på nytt 1999.

”Bakom han mest kända slogan, att mediet är budskapet, kan vi se en djupgående tes konstaterar Peter Dahlgren och fortsätter. ”McLuhan anser att de olika medierna utgör olika ’språk’ det vill säga att varje enskilt medium har sina specifika villkor som möjliggör vissa framställningsformer, vissa tankesätt, vissa sorters upplevelser – och utesluter andra…

Med begreppet om den globala byn pekade professor Marshall McLuhan tidigt på att medierna höll på att bli multimedia. Hans tankar var omtvistade, men de pekade åt ett håll som idag har bekräftats.

McLuhan har naturligtvis inte alla svar på frågorna kring mediesamhället men han har fortfarande mycket stimulerande att erbjuda den nyfikne som vill försöka förstå den medialiserade värld vi idag på gott och ont lever i.”

Fungerande medier tar inte ställning till utsagorna utan ser de bara som viktiga infallsvinklar.