Multimedia

Muntligt tal, text, bild, film, animation, ljudupptagninar, MTV, grafisk form, cyberspace – termerna är många. Även plattformarna utvecklas – hemsidor, e-post, facebook, chatt, tvitter, skaip, sms, bredbands-TV.

Det ena flyter in i det andra och naturligtvis påverkas sätten att kommubicera och informera.

Filmens sätt att berätta påverkas av TV:s dramaturgi, med korta sekvenser. Nyhetsförmedlingens långa tidnigsartiklar styckas upp i mindre delar, med faktarutor och länkar till ytterligare information, när de publiceras på webben.

Stoff som är svårt att förstå, kan med animationer, filmer och länkar till fördjupning, göras begripligt på ett annat sätt än när man enbart var hänvisad till text.

Möjligheterna att skapa begriplig information och tillgängliga medier ökar från dag till dag. Men hur påverkar det arbetet för den som skapar innehåll eller informerar? Och vad ligger bakom knuten? Vad är på gång och hur rustade är vi för att utnyttja de nya möjligheterna.

Det är frågor som kommer att tas upp här och belysas i relation till hur våra förmågor kan utnyttjas maximalt.

 

Bild: Clipart