Medier

Medier är ett brett begrepp. Datorer, internet, tidningar och så vidare. Även texten är till skillnad från det muntliga en teknisk uppfinning. Det är också något som förändras över tid. 1995 gav Dyslexiförbundet ut  boken Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter. Två år senare kompletterades den med en version om datorn som verktyg. 2003 kom,  i samverkan med SPSM, en version  där de två perspektiven sammanfogades och kompletterades med en CD där man kunde lyssna på texten.

Tio år senare hade insikten om det multimodala vuxit fram genom praktiken i våra projekt. Att olika plattformar och uttryckssätt interagerar med varandra. Då uppdaterades boken på nytt: Vad alla bör veta om läs- och skrivsvårigheter i en digital värld.

Det handlar inte längre om det ena eller det andra, utan om möjligheten att utnyttja olika tekniker och plattformar parallellt.

Samspelet mellan användaren, tekniken, pedagogiken och omgivningens attityder blev allt mer central och därmed också begreppet Universell utformning.

Här nedanför har vi samlat inlägg om medier.

I undermenyerna finns de olika medierna presenterade mer noggrant.

Människans förutsättningar och mediernas möjligheter Det nya språket, Synen på människan, Teknik, Torbjörn Lundgren - All kommunikation är ett samspel mellan människans förutsättningar och mediernas möjligheter. ... Läs mer här
Medias möjligheter utforskas och förverkligas Dyslexi.org, Dyslexiförbundets mediaprojekt, FUBkoll, Medier, Teknik, Universell utformning - Dyslexiförbundets mediaprojekt omfattar flera delar där framtagandet av portalen www.dyslexi.org har varit central. ... Läs mer här