Tomas Dalström i sitt hem

Att läsa och skriva på hjärnans villkor

Skrivande går ut på att överföra tankar och det måste jag göra med hjälp av ord som du sen ska kunna tolka, säger journalist Tomas Dalström. Då måste jag välja ord som väcker samma association hos dig.

Språk och tanke

Bakom all information finns tankar som ska förmedlas. Svårigheter att läsa kan därför bero på budskapets svårighetsgrad, men också på hur språket används i skrift.
Bild på en sida

Om text på webben

Journalist Tomas Dalström visar konkret två exempel på hur text presenteras på webben.

Om metaforer och helhetssyn

Psykologen Anders Bond är ett känt namn och ideolog inom FUB, den organisation som företräder personer med utvecklingsstörning.
Porträtt på Åsa Wengelin

Skrivprocessen i förhållande till våra kognitiva förmågor

Tomas Dalström, som är språkintresserad journalist, har träffat och samtalat med Åsa Wengelin som är filosofie doktor i allmän språkvetenskap och forskare i lingvistik.

Samtal om en läsmodell

Professor Caroline Liberg lyfter, i den internationella studien av barns läsförmåga PIRLS, fram en läsmodell som fokuserar just på det komplexa. I filmen samtalar författare Torbjörn Lundgren och Caroline Liberg om modellen.
Kvinna på verkstaden med manual

Ta det här med dyslexi - bokrecension

Fyrtio djupintervjuer med vuxna personer som har dyslexi ger en god inblick i möjligheter och hinder som finns på vägen mot framgång.
Flicka ligger på sängen och läser

Det komplexa läsandet

Forskarna är idag ganska eniga om att dyslexi har sin grund i fonologiska svårigheter. Det betyder att det för oss som har dyslexi inte går automatiskt att koppla bokstaven till ljudet.

Om text, bild, film och animation

Text, bild, film och animation är olika uttrycksformer. Man tror lätt att det ena är lättare att förstå än det andra. Docent Jana Holsanova resonerar utifrån sin forskning om detta.
Anteckningsblock och hand som skriver, bakom tangentbord

Lathund vid textproduktion

Om du ska skriva begripliga texter finns det en del att tänka på. Här ger vi några inledande tips.
Jana Holsanova i sitt arbetsrum

Läsningens syfte påverkar resultatet

Det syfte vi har med att läsa en text påverkar vad vi får ut av den, konstaterar docent Jana Holsanova.

Sidor