Jump to navigation
I centrum för all utvekling står människan. Då menar vi människor med olika förutsättningar och behov. Klicka här så beskriver och problematiserar vi det.
Alla har vi lite olika sätt att uppfatta tillvaron och tänka om det vi ser.
Projekt Begripsam har initierat två kunskapssammanställningar i ämnet.
Om vi vill bli bra på att lära oss saker måste vi känna till vårt eget tänkande.
Under de första 20 åren av en människas liv utvecklas hjärna och därmed våra förutsättningar.
Minnet har betydelse för lärandet och pedagogiken. Aadu Ott, professor i ämnesdidaktik föreläser om sambanden och hur man kan utnyttja vårt tänkande med strategier.
Hur går lärande till? En modell!
Hjärnan fungerar som ett nätverk. En svag funktion kan kompenseras med en starkare. Men man måste träna varje moment för sig.
Neurovetenskap: konsekvenser för utbildning och livslångt lärande (På engelska)
Professor Martin Ingvar berättar om hur hjärnan påverkas av språkliga aktiviteter.
Professor Martin Ingvar berättar om hur hjärnan påverkas av språkliga aktiviteter.